Když jsem tu publikoval zamyšlení nad stavem hudební kritiky, zahrnoval jsem do něj své vlastní výtky, proč že je dnes hudební publicistika ve slepé uličce. Především jsem ukazoval na dva problémy, se kterými se v tvorbě dnešních recenzentů setkáváme: subjektivní měřítko na všechno a nedostatečná kvalita práce s textem (básnické pitomosti). Článek byl na můj vkus přece jen poměrně teoretický, nechtělo se mi uvádět nějakou přehršel příkladů, abych svá tvrzení adekvátně podpořil fakty a omezil jsem se nakonec jen na několik zábavných koláží pitomých keců z netu. Kolemjdoucí by však mohl mému textu přece jen vytknout, že si vymýšlím a bojuju s chimérou, protože subjektivita ani pseudopoezie ve skutečnosti problémem nejsou. Myslím si tedy, že by nebylo od věci každý z uvedených nešvarů rozebrat na konkrétním příkladu a ukázat, v čem spočívá jejich zcestnost. Dnes se tedy podíváme na problém první: na subjektivní hodnocení hudby a vyzdvihování takové metody na piedestal „jediné správné metody, jak hodnotit hudbu“.
Pozn. autora, březen 2022:
Z toho důvodu, že na webu Rockovica došlo nedávno k rozkolu redakce, v jehož důsledku Antony opustil její řady a majetnicky tam smazal všechny své články, nelze momentálně dohledat původní text, na který jsem reagoval, abyste si mohli sami porovnat. Dokud Antony nezačne opět publikovat někam jinam a, jak je jeho dobrým zvykem, potřetí recyklovat své staré články, tak se bohužel nebudete nějakou dobu moct seznámit s jeho úchvatnými názory na hodnocení hudby a umění.
Tak tedy: objektivní a
subjektivní posuzování hudby. Aby zvědavec našel na tohle téma na českém
internetu vůbec nějaká zamyšlení, je potřeba se v síti trochu hlouběji
porýt. Čas od času se zabývám takovou bohulibou činností i já a nacházím
většinou právě články, které brání subjektivní (tedy emoční) přístup
k hodnocení hudby jako jediný správný a adekvátní. Když už se někdo rozhodne
nad tímto teoretickým (a důležitým) tématem zamyslet, je opravdu na straně
subjektivity a emocí na papíře. Jeden takový traktát na prehistorickém webu musicserver.cz
se svou nadutostí a trapnou mylností pro rozbor hodil docela dobře (mrkněte na
to, k popukání), ale nakonec jsem narazil na podobně zcestný článek na
stránce rockovica.com a bylo rozhodnuto. Text je napsán jako obhajoba
subjektivního posuzování hudby, prohlašuje pompézně, že „objektivní kritika
není možná“ (což mi samozřejmě přijde velmi úsměvné) a obsahuje protimluvy a nelogické
myšlenkové postupy (věc poměrně typická pro tento typ idealismu). Tolik tedy na
úvod, článek si nejprve můžete pročíst (odkazy jsou v závěru), no a teď se
už pustíme do rozboru Úvahy subjektivně objektivní, jejímž
autorem je tvůrce pod jménem Antony.
Antony je na webu rockovica.com
jedním z přispěvatelů – tvoří tematické hudební články a běžné recenze.
Kromě samotného teoretického zamyšlení, které dnes budeme rozebírat, vyjadřuje
svůj pohled na hodnocení hudby i ve svém medailónku, když si jej rozklikneme
jako autora:
Jsem posluchač hudby, audiofil
(nikoli hifista). S tím souvisí, co od hudby očekávám. Vždy hledám co nejlepším
způsobem zprostředkované dílo, které vzbuzuje moje emoce. Pár věcí je nutno
přijmout jako fakt: 1. Recenze je vždy subjektivní. Něco jako objektivní
recenze neexistuje. 2. Recenze je z 95% o pisateli. A zbytek o muzice. Je třeba
si ho najít. 3. Vše, co píšu, jsou moje vlastní emoce a dojmy. Nepotřebuji je
obhajovat.
Antony tu krásně potvrzuje všechno,
z čeho jsem nemotorné recenzenty obviňoval ve svém starším článku: myslí
si, že hudební recenze jsou o emocích, že jejich hlavním stavebním
kamenem je autor a ne hudba (haha), a že nepotřebuje obhajovat i
sebehloupější prohlášení, neboť jde pouze o jeho subjektivní prožitky.
Tato tvrzení nám na začátku předkládá jako nesporný FAKT – aniž by tento domnělý
fakt podpořil sebemenším argumentem, proč tomu tak je. Když nám to říká Antony,
tak to musíte brát jako fakt. A na nic se ho neptejte, protože jsou to jeho
individuální emoce a nepotřebuje je obhajovat. Co to? Nechápu, kde tu jako
vidíte nesoulad?
Dobře, k věci. Antony se
laskavě představil svým medailónkem sám, takže my se můžeme pustit do jeho
článku, kde svá stanoviska rozebírá šířeji. Uvedu vždy relevantní úseky jeho
článku v kurzívě a budu na ně reagovat. Rozebírat jej slovo od slova nemá
význam, protože je místy dost zmatečný – ale pokud byste si chtěli ověřit,
jestli jsem třeba nezamlčoval některá Antonyho tvrzení, nebo vás
nedezinformoval, bez problému si to ověřte. Celková teze Antonyho v jeho
článku by se dala vyjádřit takto:
Recenze jsou často ve svém hodnocení
nepřiměřeně benevolentní a přílišně vychvalující. Důvodem je to, že recenzenti
jsou zaplacení a dělají marketing, nebo nekriticky obdivují své oblíbence,
nehledě na kvalitu samotné hudby. „Objektivní posuzování“ je těmito recenzenty
použito jako výmluva, aby zastřeli vlastní neupřímnost a prodejnost. Jediné
správné kritérium pro posuzování hudby je vlastní pravdivý subjektivní
prožitek.
Antony dospěl?
Z celého článku není příliš jasné, o kterých konkrétních médiích Antony mluví, když jim vytýká „neupřímnost“ a „umělé zvyšování hodnocení“. Nedostatek konkrétních příkladů je, pokud jsem si všiml, soustavným prvkem celé jeho tvorby (např. jeho recenzí), nicméně se dá předpokládat, že „neupřímní“ recenzenti jsou zaměstnanci hudebních časopisů a webů, které „platí reklama“. Na to, abychom to mohli připustit, bychom potřebovali nějaké příklady. Jak ale Antony ve své úvaze píše: „Většina názorů v hudebních časopisech, i těch virtuálních, jsou skryté píár. Proto se hemží nadhodnocenými známkami.“. Je-li tato teze správná, nebo ne, v úvaze nezjistíme, je to pouze autorův dohad (se kterým bych v některých případech určitě souhlasil, chybí nám tu ale ta konkrétnost – nehodlám házet všechny redaktory seriózních hudebních časopisů do jednoho pytle). Antony tedy upozorňuje na problém v hudební publicistice – recenze často neodpovídají skutečnosti a vytvářejí nepravdivou představu o hudbě, kterou popisují. Jde o podobný konflikt, na který jsem upozorňoval ve svém článku i já, jenže mezi našimi přístupy je jeden základní rozdíl: já tvrdím, že nízká úroveň recenzí je v neschopnosti objektivního posuzování. Antony naopak tvrdí, že nízká úroveň je způsobena právě nedostatkem subjektivity.
Objektivita jako výmluva
„Někdy je [recenzent]
zjevně pod tlakem zodpovědnosti a snaží se mít něco jako “správný názor”.
Co to je, nikdo neví. Neexistuje něco jako objektivní (ve smyslu
správné) hodnocení, ač o ně někteří urputně usilují. Na správnost hodnocení
hudby neexistuje autorita. Proto je úplně zbytečné se na nějakou ohlížet.“
Antony svému čtenáři ukazuje na situaci,
ve které je recenzent postaven mezi dva mlýnské kameny: podvědomě cítí, že
album XYZ není dobré, avšak v zájmu propagace známku uměle navýší, aby
„nevystupoval z řady“ a měl tedy „správný názor“. Správný názor je tu
nejspíše názorem většinovým a nekonfliktním, názorem žádoucím. Antony zachází
okamžitě mnohem dále a takovýto správný názor označuje za pokus o názor
„objektivní“. Ihned také prohlašuje, že nic takového jako objektivní hodnocení
neexistuje. A zde chudák Antony překročil hranici a do hry vstupuji já.
Milý Antony, objektivita nemá
nic společného s nějakou většinou, nekonfliktností, nebo s výmluvami. Být
objektivní znamená hodnotit na základě faktů, ne na základě emocí. Kupříkladu
lze objektivně dokázat, že některé nástroje na desce jsou rozladěné. Konkrétně
například z mých vlastních prací: lze dokázat, že zpěv na albu Mareridt
neodpovídá skutečnému severskému folkloru. Lze dokázat, že byzantská lyra je
kapelou Percival používána jen pro efekt a hra na ni je nízké kvality. Objektivní
hodnocení LZE aplikovat na hudbu. To, že to ty neumíš, je mimo jiné
důsledek tvého naprostého nepochopení termínu objektivita.
fiktivního nepřítele (objektivitu), a toho
pak se vší pompou rozdrtit.
„Pokud pisatel používá
frázi “myslím si tohle, ale v rámci objektivity hodnotím jinak” u mě
skončil. Jeho názor je bezcenný, jeho hodnocení je defektní. Objektivizace je
nežádoucí plevel a nemá v recenzi co dělat. Je úplně jedno, jestli se být objektivní
snaží z pseudoušlechtilých důvodů, jako jsou dávné zásluhy interpreta, jeho
historický přínos, velikost jeho jména, nebo obecná uctívanost, či respekt k
jeho práci. Jde o úhybné zastírací manévry, jak sobě a čtenáři nepřiznat
nemilosrdnou pravdu.“
Antony ve svém mylném chápání
termínu „objektivní“ tvrdí, že objektivizace je zástěrka, úhybný manévr,
aby člověk nemusel naplno vyjadřovat svoje pocity. Jde o naprosto nesprávný
výklad tohoto termínu a všechna ostatní tvrzení, které z toho vyplývají,
se Antonymu rozpadnou, jakmile bychom přišli ke správné definici: objektivitu
nezajímají nějaké motivy pisatele. Ještě jednou: být objektivní znamená
vycházet z ověřených faktů, ne z vlastních niterných pohnutek.
Pokud nějaký autor skutečně hodnotí neadekvátně, museli bychom rozebrat jeho
argumenty a konfrontovat je s fakty – ale jelikož nám Antony nebyl schopen
dát ani jeden takový konkrétní příklad, otázka zůstává otevřená.
Subjektivita je odpověď a jediné
řešení
V Antonyho světě je tedy
objektivita používána jako lstivá metoda nepřiznat si své skutečné pocity a
zmanipulovat čtenáře (aby si jako koupil nekvalitní album). Jakkoli je tato
myšlenka v jádru hloupá, podívejme se dále, co Antony navrhuje jako řešení
tohoto problému:
„Osobní odvahu prohlásit, že
album stojí za prd, protože se mi nelíbí, nemá zdaleka každý. Přitom je to
jediný možný relevantní postoj, jediné kritérium. Jakékoli konstatování musí
stát na individuálních pocitech, zkušenostech, jasně a pravdivě vyjádřených
myšlenkách. Jen tím je sdělena pocitová skutečnost člověkem posuzujícího
hudební materiál. Všechny ostatní informace jsou nedůležitá omáčka. Snaha o
jakousi alibistickou objektivizaci vlastních úvah je pouhé rozmlžování a
rozostřování.“
Antony tvrdí, že
proti takové domnělé objektivizaci musí stát „konstatování, vycházející z
individuálních pocitů“. Toto zcestné tvrzení lze do praxe uvést
následujícím způsobem:
A: Zpěv kapely
Percival je objektivně špatný, protože neodpovídá zadanému cíli ani své
předloze.
B: Zpěv kapely Percival je úžasná cesta zšeřelými dějinami Slovanstva,
při které zažívám mrazení v zádech a mám pocit, jako bych skutečně byl
někde na válečné lodi.
V Antonyho světě je
správně samozřejmě tvrzení B, neboť vychází výhradně z individuálního
prožitku a reálného světa se vůbec nedotýká. Rozhodnutí, které z těchto
dvou tvrzení je přínosnější a informativnější, nechť rozhodne sám čtenář tohoto
článku.
Nikdy holt nevíte, co z toho vyleze, a tak
je potřeba hodnotit jen subjektivně.
Antony, mám k tobě ještě i další otázku: jak poznáš, že pisatel nelže? Autor mého tvrzení B nám mohl banálně o svých pocitech lhát, ale my tuto skutečnost nikdy nemůžeme potvrdit ani vyvrátit. Sám to přece říkáš ve své úvaze: „Jak věřit někomu, kdo nevěří ani sám sobě, a musí vlastní hodnocení hudby otupit?“ Na druhou stranu, „objektivizační“ a „rozmlžující“ tvrzení A stojí na logické argumentaci, která se opírá o výzkum a disponuje konkrétními příklady. Taky mám ještě jednu připomínku: pocitově nelze nic kriticky posuzovat! Pocitově lze hudbu pouze vnímat! Posuzování je právě kolbiště objektivity, ne subjektivity! Ať si každý čtenář rozhodne sám, který z přístupů k hodnocení je adekvátní, osobně si myslím, že je to každému racionálně uvažujícímu jedinci jasné.
Jak ale Antony hodlá rozhodnout o
tom, co je při pocitovém posuzování hudby pravda a co lež?
Jakýkoli názor je přínosný, ovšem
jen tehdy, pokud je „upřímný“
„S chutí si přečtu názor na
dílo, který se liší od mého. Pokud je napsán někým, kdo to tak opravdu cítí a dokáže
srozumitelně argumentovat. Když není názorově amorfní, neblábolí, nemlží, jasně
sdělí své líbí/nelíbí a proč, nemám s tím problém. Naopak, rád nahlédnu z
jiného úhlu.“
Antony, mám pro tebe šokující
odhalení: svými pocity nemůžeš při posuzování díla argumentovat. Emoce
prostě cítíš, nikdo ti je nemůže vzít ani ti je vnutit. Argumentovat musíš
FAKTY, tedy musíš posuzovat objektivně. Další věcí opět je: jak poznáš, že
autor nějaké recenze „to opravdu tak cítí“? Jsem si naprosto jist že
většina redaktorů zavedených časopisů (zaplacených PR) sděluje jasně „své
líbí/nelíbí a proč“, přičemž to myslí upřímně. Jsem dokonce přesvědčen o
tom, že spoustě lidem se upřímně líbí album Mareridt, které jsem tu před
nedávnem podrobně analyzoval a došel k objektivnímu závěru, že jde o
nekompetentní práci nehodnou pozornosti. Ale ani by mě nenapadlo některému z redaktorů,
zastávajících opačný názor, tvrdit, že jejich pocity jsou lživé! Mýlit
se můžeme ve faktech, ale v pocitech...?
„Chodím si číst na různé
rockové a metalové stránky, které zjevně žijí z reklam a peněz od sponzorů.
Když se dívám na hodnocení novinek, ocitám se náhle ve světě a době, kdy
vycházejí jen samá “neuvěřitelně geniální” díla. (...) Ach, jaká
nádhera… Tak se do nich pustím, a zjišťuji, že jedno z deseti se dá poslechnout
déle jak minutu, tedy minuty dvě. Jeden šit, vedle druhého.“
Ale, Antony, jak můžeš tvrdit,
že názory, tedy pocity autorů na těchto stránkách, jsou „neupřímné“? Možná,
že se to prostě jen tobě nelíbí? Ale jim se to naopak líbí? Víš? Na základě
čeho je tvůj subjektivní názor hodnotnější, než subjektivní názor redaktorů
výše zmíněných médií (taky bychom možná příště ocenili nějaké příklady)? Co se
stalo s tím tvým „rád nahlédnu z jiného úhlu“? Možná, že je problém
v tobě?
Neupřímní recenzenti jsou zaplacení
nebo zaslepení
„Dále je na internetu k vidění
poměrně četná skupina recenzentů, kteří svoje slovotoky tvoří čistě za účelem
sice nezištného, ale o to jásavějšího vychvalování svých oblíbenců. Cokoli je
absolutní bomba, a nikdy jinak, protože dílo “neuvěřitelně geniálního” interpreta
je nezpochybnitelné.“
Zde nám Antony vyčleňuje ještě
jeden typ recenzentů, s jejichž odezvami není spokojen: jsou to nadšenci,
kteří nadhodnocují desky z toho důvodu, že je nahrála autorita. Antonyho
tvrzení naráží na stejné úskalí, jako doteď. Jak poznáme, že názory
vychvalovačů jsou neupřímné, že jejich pocity jsou mylné? Nijak, samozřejmě.
Jen čaroděj Antony se schopností vidět lidem do hlav je toho, jak se zdá,
schopen.
„Nevím, která kategorie
“objektivizantů” je horší, jestli ti za prachy, nebo ti, co plamenně hájí
jedinou správnou víru. Ale větší obavu mám z těch druhých, neboť potírají
jakýkoli jiný názor, včetně jeho nositele.“
ale zároveň nesnášíme názory, které vychvalují to,
co my subjektivně považujeme za špatné!
Poslední věta je absolutní gól.
Podle Antonyho tito mytičtí „objektivizanti“ potírají jakýkoli jiný názor,
včetně jeho nositele. A copak ve svém článku, mohli bychom se zeptat, dělá
Antony? Na jednu stranu nám tvrdí, že jediná správná metoda posuzování jsou
individuální prožitky recenzenta – a na druhou stranu se ukazuje, že pokud se
takovýto posudek recenzenta liší od Antonyho názoru, tak odlišný názor je
najednou neupřímný, lživý a nepravdivý! Tleskám, opravdu, Antony. Proč jsi
rovnou nenapsal jednoduše „rád přijmu jakýkoli jiný názor, pokud se
ztotožňuje s tím mým“? Bylo by to jednodušší a ušetřilo by nám to
práci.
Na závěr
Antony má ve své Úvaze i další
prapodivná tvrzení. Sebejistě například prohlašuje, že hudebníci a posluchači
tvoří dva oddělené tábory, což je naprosto směšné, protože všichni hudebníci
jsou samozřejmě také posluchači a zároveň mezi posluchači je výrazná skupina
aktivních i pasivních hudebníků. Chci se ale ve své kritice držet hlavního
tématu, tedy objektivity a subjektivity při hodnocení hudebního díla, takže do
debaty o hudebním průmyslu se pouštět nebudeme. Shrňme nyní základní body, kterých
jsme se dotkli:
Antony tvrdí, že objektivita slouží jako výmluva redaktorům, kteří jsou neupřímní a chtějí zmanipulovat čtenáře. Toto je naprostá lež a ničím nepodložená hypotéza. Objektivní kritika je metoda, která se opírá o fakty. Že je ji možné aplikovat i na hodnocení hudby, jsem se sám pokoušel dokázat ve svých prozatím dvou hudebních kritikách, osobně si myslím, že úspěšně. Antony nechápe pojem objektivní a ve své hlouposti si myslí, že jde o chiméru, vymyšleninu. Jeho přihlouplé názory jsou tedy úměrné jeho plytkým znalostem.
potvrzuje nejen selský rozum, ale i realistický
malíř Jeroným Bosch.
Antony také tvrdí, že proti této
„lživé objektivizaci“ by měla do boje vytáhnout čistá a upřímná subjektivní
metoda: posuzování na základě pravdivých prožitků a emocí. Zatím nic
takového jako subjektivní hodnocení nelze ověřit, vaše prožitky budou navždy
vaše a nikdo vám je nevezme. Zároveň ale neurčují kvalitu díla – může se nám
klidně líbit něco nekvalitně udělané, a naopak něco udělané s vášní, péčí a
kompetencí nás může emočně naprosto minout. To je v pořádku – ale
subjektivní prožitky nemůžou sloužit jako měřítko, neboť se nevyhnutelně
dostáváme do světa protiřečivých postojů a nesmiřitelných názorů. Do tohoto
světa se dostává i sám Antony, jak vidíme vzápětí:
Antony si protiřečí, když tvrdí, že si „jakýkoli jiný názor rád přečte“, OVŠEM jen tehdy, pokud je podle něj upřímný a pravdivý. Upřímnost prožitku může určit jen sám člověk, který jej prožívá. Pokud jsou subjektivní pocity lživé a někdo nám o nich chce lhát, nemůžeme to dokázat. Antony se ale staví do pozice vševědoucí autority a označuje ve své Úvaze názory, se kterými nesouhlasí, jako apriori lživé, zaplacené, nekritické a neupřímné. Jeho motivace je, myslím, ve skutečnosti taková, že nesnáší, když má někdo odlišný názor než on – jenže ve své zcestné naivitě používá „objektivizaci“ jako argument právě on, když proti ní bojuje ve svém článku. Neumí nikomu logicky a fakticky dokázat, že album ABC není kvalitně uděláno, takže se utíká k obviňování odlišných názorů z neupřímnosti a zištnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat