Nevím, jestli jste si toho všimli, děcka, ale s úrovní dnešní hudební publicistiky to jde z kopce čím dál víc. Informativnost a fundovanost článků na internetu se ztrácí v moři pseudopoezie, subjektivních názorů a individuálních prožitků. Na otázku, která mě osobně zajímala vždycky nejvíce, tedy kde začíná a končí kvalitní hudba (nebo kvalitní umění obecně), nikdo na netu ani jinde nedává a ani nemůže dát uspokojující odpověď. Dneska bych se tedy rád zamyslel nad problémem psaní o hudbě, poukázal na příčiny nízké kvality hudebních článků na netu a dal pár vlastních rad, jak zlepšit situaci.
Jako kterýmkoliv druhem umění, i hudbou se můžeme nejen
obklopovat, ale můžeme se o ní i vyjadřovat, ať už amatérsky u piva,
poloamatérsky na nějakém nadšeneckém médiu, nebo profesionálně v hudebních
časopisech a na jiných seriózních platformách. Kromě těch posledních (kterým motivaci
hypoteticky zajišťuje stálý plat) se ale nadšený amatérský autor hudebních
článků velmi brzy začíná potýkat s problémem vyhoření. Je to jednoduché:
chce psát a chce psát o tom, co ho baví. Jenže po 50 recenzích se většinou i u
těch otrlejších začne dostavovat nedostatek zájmu, snahy, elánu... a nastupuje
tvůrčí krize – a nejen autorů samotných, ale nyní už i celého odvětví amatérské
(ale ve velké míře i profesionální) hudební publicistiky. Někteří autoři si
tohoto problému také všimli, byli schopni vlastní nesnadné pocity reflektovat a
napsali o krizi své i krizi obecné krátká zamyšlení. A dnes mám už i já
k tomuto obsáhlému tématu konkrétně co říct. Jak tedy řešit upadající
kvalitu dnešní hudební publicistiky a v čem spočívá příčina takového
úpadku?
Úvodní poznámka: hudební publicistika produkuje 3 hlavní žánry. Jsou to recenze, reporty (reportáže z koncertů a hudebních akcí) a rozhovory s hudebníky. V článku řešíme krizi recenzí. U zbylých dvou žánrů může být situace odlišná (horší i lepší). Recenze ale v médiích zaujímají většinu prostoru, je potřeba tedy řešit především je, koneckonců se právě ony vyjadřují konkrétně k hudbě.
Nejprve se podíváme na teorie a zamyšlení ostatních autorů,
kteří se pokusili v problému dnešní hudební publicistiky zorientovat:
poměrně obsáhlé a seriózní články tomuto tématu na českém internetu věnovali 3
autoři: Milada Střítezská, Vladimír Kotýnek a Tonda Buček. Odkazy na jejich
úvahy budou v závěru.
Milada Střítezská (redaktorka na webu obscuro.cz, kde
publikuje pod přezdívkou miklaras) ve svém článku „O pofidérní hudbě,
banálních tématech a hudebních redaktorech“ nastiňuje problematiku sice
dost zmatečně a nejasně (je to koneckonců obscuro.cz, takže zázraky nečekejme),
ale základní problém hudební publicistiky, který autorka vidí, je nedostatek
povolanosti většiny „samozvaných“ hudebních redaktorů. Prý, kdyby se redaktor
soustředil na svůj úzký okruh témat (jako se třeba sama autorka omezuje čistě
na finský metal), tak by se údajně pozvedla informovanost a úroveň publicistiky
všeobecně. Jakkoli sám oceňuji každý pokus vyjádřit se k tomuto problému,
Milada Střítezská tu nazývá jen velmi povrchní návod na zlepšení situace.
Omezení se na úzký okruh témat možná nevadí finofilce Miladě, ale rozhodně to není
obecně aplikovatelné východisko. Lidi poslouchají často celou řadu různých
žánrů a interpretů a logicky se budou mít potřebu k nim vyjádřit. Při
takovém omezení sebe sama dojde u autora k vyhoření někdy i mnohem dříve.
Nemluvě o tom, že i sama Milada produkuje často nepříliš informativní články
plné poetického balastu, i přes svou úzkou specializaci.
Vladimír Kotýnek na vlastním webu publikoval zamyšlení, ve
kterém zdůraznil zase fakt, že recenze čtenáři přestávají hromadně číst, neboť
samotný žánr ztratil svou aktuálnost a že recenzent, který sprostému lidu
jakože „doporučoval zajímavé věci“, už není potřebný, protože to za něj dělají
algoritmy streamovacích služeb. Algoritmy však funkci recenzí jen proměnily,
nezrušily recenzi jako takovou. Algoritmus nedá nikdy hudebníkovi zpětnou vazbu
pro jeho tvorbu (v čemž mimo jiné funkce recenzí spočívá), ani nedá posluchači
jiný pohled na konkrétní desku. Článek ale zároveň poukazuje na důležitou
skutečnost: recenze jsou často psány lidmi, kteří touží „doporučovat lidem
zajímavou hudbu“. Ještě se k tomu vrátíme.
Poslední a asi nejfundovanější zamyšlení poskytuje brněnský
kytarista Tonda Buček na webu frontman.cz. Hlavní myšlenka, kterou ve svém
článku o vlastní nespokojenosti s hudebními recenzemi vyjadřuje, je ta, že
recenze jsou málo objektivní a neobsahují dostatečnou argumentaci, nebo
konkrétní výtky, ze kterých by se hudebník mohl poučit. I když je celá
problematika nastíněna jen zběžně, Tonda se jako jediný dotýká skutečného
konkrétního problému celé hudební publicistiky (amatérské i profesionální).
Tento problém (neobjektivita a povrchnost) však pramení mnohem hlouběji a jeho
příčiny je potřeba co nejlépe rozkrýt. To, že se recenzenti z nudy
pouštějí do povrchního rozebírání jiných žánrů (jak tvrdí Milada), nebo že
recenze ztrácejí na čtivosti a aktuálnosti (jak tvrdí Vladimír), jsou jen
důsledky, příznaky. Skutečný důvod se skrývá, jak správně podotýká Tonda, v
objektivnosti a pravdivosti, kterých se recenzentům často nedostává.
Abychom pochopili syndrom rychlého vyhoření, nebo snížení
kvality, které postihují amatérské i profesionální tvůrce, je třeba si ujasnit,
co to vlastně recenze jsou. Psaní recenzí, stejně jako psaní čehokoli jiného,
je TVORBA. Tvorba je unikátní schopnost člověka přeměnit svět, ve kterém žije,
vytvářet nové věci ve své realitě. Na co ale většina
hudebně-publicistických tvůrců zapomíná, je fakt, že tvorba musí mít jasně
stanovený cíl, nebo, chcete-li záměr. Co chcete vytvořit? Proč? Jaký to má mít
výsledný efekt na okolí? Tuhle otázku si musí položit nejen hudebník, ale i ten
recenzent, chce-li vytvořit něco kvalitního a přínosného. Právě jasný záměr
odlišuje dobrého spisovatele od bohapustého grafomana – a také hudebního
kritika od „blbečka s názorem“. Na otázku „Proč to píšeš?“ by nám
ale 90 % recenzentů odpovědělo „No, píšu to, co mě baví.“ Ti otrlejší by
uvedli namyšlené „Chci doporučovat lidem zajímavou novou hudbu.“, jako
by oni zrovna měli být nějaká autorita, která sestupuje z nebes a přináší
ubohým pralidem oheň prozření. Obě tyto odpovědi jsou skrytým přiznáním, že
autor ve skutečnosti nemá ponětí, proč píše to, co píše. Prostě „chce psát“
(chce se vyjadřovat a je mu jedno jak nebo o čem), nebo si o sobě moc myslí.
Kromě absence záměru jsou redaktoři postiženi i druhým
neduhem: neschopností posuzovat objektivně. Recenzenti si myslí, že jelikož
hudbu primárně prožíváme (emočně), tak psát recenzi znamená psát o svém
vlastním zážitku, o svých pocitech. Toto je obrovská chyba, kterou dělá
nějakých 90 % z nich (i když často podvědomě). Na jakoukoli výtku od
čtenářů pak kýžený tvůrce reaguje debilním a zbabělým: „Každý máme jiný
názor.“ Takže nejenže psaní recenzí nemá vlastně důvod pro existenci (kromě
grafomanie nebo egoismu), ale zároveň se z recenzí stávají osobní deníčky
jejich autorů, kde tito popisují vlastní subjektivní pocity, které nikomu
jinému, opakuji NIKOMU k ničemu nejsou. Každý prožíváme hudbu trochu jinak
a každý můžeme být v jiné náladě a životní situaci. Vaše momentální pocity
jsou jen nepatrná součást toho, jaká výsledná deska je, takže nemá žádný
logický smysl o nich psát. Pište o hudbě, ne o sobě.
Popisování vlastních pocitů a subjektivní měřítko na všechno
vede nevyhnutelně k vyčerpání nápadů a slovních obratů. Když recenzent totiž
píše už 30. recenzi další metalové kapely, prostě mu začínají docházet pěkná
zaokrouhlená slovíčka, pomocí kterých by zachoval svůj text čtivým a zajímavým.
10x napíše slovo kapela, takže se začne objevovat „smečka“, potom „banda“,
potom „shluk“ a podobné pitomosti. V hodinách slohu na ZŠ totiž našeho
recenzenta učili, že by neměl opakovat stejná slova v textech, a tak náš
recenzent táhne do dalšího boje vyzbrojen pseudobásnickou hatlaninou, kterou ve
své hlouposti považuje za „osobitý autorský styl“ a rve do recenzí přívlastky
typu „mrazivé klávesy, burácející bubny, ohnivé kytary“ a podobné nesmysly.
Vůbec si neuvědomuje, že hodnota takových recenzí dál strmě klesá do bažiny internetového
grafomanského odpadu, neboť informativnost takovéhoto rádoby básnění je
objektivně nulová. Co jako znamená, že klávesy jsou mrazivé? Co znamená, že
melodie je depresivní? To všechno jsou básnické přívlastky, které každý čtenář
chápe různě. Jde totiž pořád o ty samé nepotřebné osobní pocity, jen jsou přikrášleny
jakoby vzletnou mluvou. Nikomu takový text k ničemu není a nebude.
Nevymýšlejte básnické kudrlinky, prostě popište, co slyšíte.
Toto jsou kořeny problémů dnešní hudební publicistiky. Nemá
smysl apelovat na to, aby recenzent posuzoval jenom úzký okruh, který dobře
zná, Milado. Budou z toho pořád lézt nekompetentní rádoby poetické
ptákoviny (něco jako i některé tvoje výtvory). Neaktuálnost žánru recenze je
vyvolána touhle nízkou kvalitou a nulovým přínosem většiny z nich,
Vladimíre. Dokud si autoři recenzí neujasní, z jakého důvodu recenze píší
a jaký zajímavý pohled mohou čtenáři zprostředkovat, dokud se nenaučí popisovat
věci neangažovaně, objektivně a jednoduchými srozumitelnými termíny, tak se
situace nezmění. Naději máme ale pramalou, neboť většina recenzentů chtěla být
v životě hlavně spisovateli, ne analytiky, nebo snad kritiky. Takže se
svých básnických výblitků tak snadno nevzdají a problémy s návštěvností,
nedostatkem elánu nebo negativními odezvami budou svádět na všechno možné,
jen ne na vlastní inkompetenci.
Abych ale jenom nekritizoval nedostatky, měl bych přinést také něco pozitivního do probíhající debaty. Takže, co dělat? Myslím, že není nutné hrát na 10 nástrojů, mít zkušenost s účastí v 5 kapelách, nebo se zahlcovat děním v hudebním průmyslu a znát nazpaměť vydavatelství a které kapely k nim patří. Je nutné znát především sebe a trochu se zamyslet nad tím, v čem spočívá nějaká objektivní kvalita umění, která by mohla být obecně přijímaná. Na konec bych rád uvedl několik rad pro začínající i aktivní recenzenty, které by mohly pomoct pozvednout úroveň jejich budoucí práce:
- Základní otázku si pokládejte takto: Jakou hodnotu by mohl projekt XY mít? V čem spočívá jeho hodnota (nebo nedostatek)?
- Neangažovaně a bez okras popište prvky, které jsou pro hodnotu projektu podle vás důležité.
- Oddělte si vlastní subjektivní prožitky od objektivních kvalit hudby. Naučte se rozlišovat, co se v hudbě líbí konkrétně vám a co by mohlo být všeobecně platné (a o tom pište, ne o sobě).
- Přiduste své ego! Nejste výjimeční a nikoho nezajímá nějaký váš názor. Máte argumentovat a své závěry dokazovat. Nejste tu od toho, abyste tupému človíčkovi doporučili něco zajímavého z výšin svého trůnu.
- Pište o tom, o čem máte reálně co říct.
Neomezujte se žánrově, ale měli byste v každé práci něco nového čtenáři
přinést.
* * * * * * * * *
Milada Střítezská: O pofidérní hudbě, banálních tématech a hudebních redaktorech.
Vladimír Kotýnek: Nikdo to nečte, proč bych to psal?
Tonda Buček: Metalové recenze - taky byste z nich někdy brečeli?
Žádné komentáře:
Okomentovat