Všeobecným problémem moravského nacionalismu je přílišná lidovost, primitivita a sklony ke zjednodušování (viz naše profesionální koláže). Pokud se náhodou uvnitř hnutí najde někdo, kdo je řekněme vyšších intelektuálních předpokladů, záměrně utíká od zásadních otázek, řka, že „nejsou důležité, jsou to přežitky“, atd. (tzn. „nerozumím tomu a jsem líný to zkoumat“). Nakonec z tohoto postoje intelektuál usuzuje, že národ lze vybudovat prostě na papíře, že stačí v ústavě změnit dvě tři slovíčka a hotovo. Že taková představa je pitomost, se snad nebude nikdo hádat.
První a zásadní úkol pro moravský nacionalismus tedy musí
být, aby k sobě přilákal skutečně cenné odborníky a inteligenci
(zideologizovaní pseudonadšenci ničeho nedosáhnou), která potom bude schopna
překovat toto vesměs směšné hnutí v politickou, společenskou a kulturní
sílu. Teprve až bude tohoto dosáhnuto, může se začít pracovat na otázkách níže:
Otázka jazyka
Otázka jazyka
„Důležitost jazyka je přežitek 19. století!“ halasí sebevědomě intelektuál,
který jazyky nikdy nestudoval a je pro něj tedy nesrovnatelně jednodušší prostě
otázku jazyka takto šmahem smést ze stolu a radši si během dvou minut pověsit
moravskou vlajku na okno. Jsem sice osoba jen částečně znalá problematiky (= slavista,
ale ne bohemista), nicméně opět narážíme na to, že dokud se k problematice
bude vyjadřovat někdo, kdo se o jazyky ani neotřel, nikam se neposuneme.
Buďme upřímní: hypotetická budoucí Morava se bude vymezovat převážně vůči
Čechám. Český jazyk je neoddělitelně spojený s Čechami a Čechy v nich
žijícími. Pokud by budoucí Morava přijala jako svůj jazyk (byť jen úřední) češtinu,
je to z hlediska samostatnosti a emancipace protichůdné řešení (vždyť
hlavní lidové vymezení dneška je dělání si srandy z toho, jak „ti druzí“
mluví), nehledě na to, že by to způsobilo ustavičný kulturní tlak na nový stát
ze západu (srov. události na Ukrajině). Bohemistika a dialektologie by
v budoucnu musely dát odpověď na to, je-li vůbec možné kodifikovat nějakou
existenceschopnou „moravštinu“ (ne, nic takového zatím opravdu neexistuje). I
kdyby se ukázalo, že jsou předpoklady, síly a prostředky k tomu to
zrealizovat, kodifikace jazyka, jak historie ukázala, je zdlouhavý a pracný
proces s nejistým výsledkem, kterého se důchodce filatelista určitě
nedožije. Takže se vlastně není třeba obávat, že by tuto radu vzali hejmoraváci
na vědomí. Nikdo dneska nechce pracovat na dlouhodobém cíli a všichni chcou všechno
hned.
Otázka folkloru
Otázka folkloru
Zatímco otázka jazyka se pohybuje v poměrně surreálních výškách, otázka
folkloru je dnes na pořadu dne. Zní to přece logicky: co odlišuje Moraváky a
Čechy nejvíc? Přece folklór! Protlačíme moravskou emancipaci prostřednictvím
folkloru! Zní to hezky a reálně, ne?
Takže si představme, že na Rožnovských slavnostech ve Valašském muzeu bude u
vchodu veliký billboard „ZA NÁROD A VLAST!“, na přehlídce unifikovaných krojů
budou pětileté děti zpívat moravskou hymnu a na otázku: „Jak se jmenuje tvůj
lidový kroj, Lucinko?“, Lucinka odpoví „Patlyotka!“. Na Strážnických
slavnostech bude řečnit politik národní strany Moravané o důležitosti národa a
jeho roli v historii Evropy, o výjimečnosti Moravanů mezi Slovany, jejich
kráse a odvaze. Místo tradičních barev se začnou na kroje místy používat barvy
žluto-červené a celá země se začne navlékat do stejných, masově vyráběných
lidových halen s motivy z jižní Moravy. Pokud řeknete, že přeháním, tak na
Ukrajině přesně toto frčí ve velkém. Moravskému folkloru svědčí jeho dosavadní
apolitičnost a chraň Bůh, aby byl v budoucnosti použit pro politické
účely. Stereotypické představy Moravanů o sobě navzájem potvrzuje i trapňoučké agitační videjko z doby minulé:
Otázka etnika
S folklorem je spojena i poslední a nejzásadnější otázka, která zní:
„Existují vůbec Moravané jako národ?“. Dokud se k ní budou vyjadřovat
neznalí právníci a blbci, hnutí zůstane v pozadí veškerého zájmu a nakonec
zmizí úplně. Je na pováženou, že největší odborník na Moravu je dnes archeolog.
Aniž bychom zabředali do koncepcí 19. století, lze na základě moderních teorií
definovat etnos jako společenství lidí, kteří mají stejný stereotyp jednání a
staví se do protikladu proti všem ostatním společenstvím. Tvrdit toto o
Moravanech hned teď by ale bylo neuvěřitelně nepředložené a arogantní. Je
potřeba provést etnologické a antropologické výzkumy, které na tyto otázky
odpoví. Liší se Moravané fyziologicky, kulturně a jazykově od Čechů a Slováků?
Považuje se obyvatelstvo samo za principiálně odlišné od těchto národů? Dokud
nebude potvrzeno, že lze udělat mezi Čechy a Moravany relativně rozpoznatelnou
čáru, nemá smysl snažit se protlačovat jakoukoli Moravskou identitu mezi lidi,
neboť to skončí neúspěchem, jako doposud. Momentálně se věci bohužel mají tak,
že nikdo neví, jak se vlastně liší Moravák od Čecha.
Co dělat?
Ani teď, na konci naší exkurze do hlubin moravského nacionalismu, není
jasné, existuje-li pro hnutí skutečně perspektivní východisko. Osobně jsem toho
názoru, že existuje. Nicméně je potřeba odsunout jakékoli administrativní a politické
požadavky na později a začít se zabývat skutečným vytvářením hodnot – což vyžaduje
velkou obětavost a úpornost, a ne každý je toho schopen. Dokud se bude hnutí
vznášet v oblačných výškách, nahánět čarodějnice z Čech a slovíčkařit
se s nimi, bude pořád pro smích a nikdo jej nikdy skutečně vážně brát
nebude. Jenže buďme upřímní – tady nikdy nikomu vlastně nezáleželo na řešení
nějakých problémů, řvát trapné hesla je přece jenom větší zábava.
Žádné komentáře:
Okomentovat