V dějinách se stává, že člověk stvoří něco, čemu se
později stane otrokem, nebo jej samotného jeho vynález přímo zničí. Za svůj
vynalézavý duch, za svou bezstarostnou kreativitu, pak platí lidstvo vysokou
cenu. Průmyslová revoluce se takto dočkala své plné realizace v 1. světové
válce, kdy se lidstvu dostala do rukou destruktivní technika, jejíž moc si do
té doby nebylo schopno plně uvědomit. Výsledky byly hrozivé, slavné a významné.
I v dnešní době existuje spoustu podobných fenoménů, které by, kdyby dostaly
možnost být plně zrealizovány, způsobily rozvrat a chaos. Za světové války si
člověk až příliš bezstarostně hrál s technikou a přírodními vědami – co se
tedy stane, když si začne hrát se směry humanitními? Ruský termín folk-history
označuje jednu takovou věc. Co se stane, když blázen, který si nevidí do huby,
začne ohýbat historii podle své vůle a důvěřiví nešťastníci mu na to skočí?
Okruh mých zájmů mě přivedl k jedné zásadní otázce: „V
čem spočívá podstata slovanství?“ Odpověď na tento zákeřný dotaz hledám bez
úspěchu už několik let a při svém pátrání jsem narazil na věci obohacující,
zajímavé, nudné i strašlivé. Protože dnešní společnost zažívá krizi identity,
nebyl jsem sám, čas od času jsem potkával i ostatní dobrodruhy, kteří se
pohybovali ve stejných vodách z nejrůznějších důvodů, na které je vždycky
lepší se neptat. A jaké bylo mé udivení, když jsem zjistil, že existují lidé,
kteří naprosto jasnou odpověď na své otázky o slovanství našli!
Pavědkyně G. S. Lozko prezentuje své výmysly důvěřivým nebožákům. |
Mluvili se zápalem,
vírou a ohněm v očích. Hovořili o Světle, o zapomenutí, zavržení, zakázání
a znovuzrození. Vykládali cizí slova, měli široké znalosti o slovanském
náboženství i o jejich historii. A všichni měli jedno společné – lezly jim z
hub totální pičoviny.
Výsadou blbce je přesvědčení, že někde určitě musí být
pravda, která potvrzuje to, co si on už dlouho myslí. V době internetu tak
člověk je schopen vrazit spoustu času do hledání stejného názoru, jako má sám.
Platí zde princip, že kdo hledá, najde a co je psáno, to je dáno (pokud to potvrzuje
můj názor).
Když si uvědomíme, že nic není jednotvárné a bezchybné, pak
platí toto: i mezi vzdělanými vědci, ekonomy i podnikateli se najdou dementi a
jsou to bohužel dementi tvořiví. Na svět tak přišlo něco, čemu se
v ruštině říká folk-history/фолк-хистори (není divu, že ten pojem
vymysleli Rusové, právě u nich se nachází těžiště většiny pofiderních
pavědeckých teorií). Jde v podstatě o to, že člověk, který odmítá tradiční
výklad historie (založený pouze na
stovkách let zkušeností a na práci desítek generací největších myslitelů
lidstva), nabídne svůj vlastní, skutečný a pravdivý pohled na historii. Napíše
tedy knihu, kde tvrdí, že tradiční výklad historie je manipulace ze západu,
židovské spiknutí, křesťanská špinavá machinace apod. Proti tomu staví svou vlastní,
slovanskou, neposkvrněnou tezi, kterou zpravidla nezakládá vůbec na ničem:
Slované mají historii starou 20 000 let (která nám byla zatajována), byli
moudří, chrabří, laskaví, bojovní, *doplňte libovolný pozitivní přívlastek*.
No řekněte, není to úžasné?
Každý se chce přece dozvědět, že jeho předkové byli super!
Dementi-dobrodruzi tedy čtou lživé paskvily dementů-pavědců a celý kruh se
uzavírá, když se na základě těchto pitomostí organizuje do nejrůznějších sekt,
které už promyšleně šíří bludy o slovanském pohanství a historii do
společnosti. Jako slavistu mě to hrubě uráží a znevažuje to celou řadu profesí,
které jsou s tímto oborem spojené. Je problém, že člověk neznalý
problematiky a nedisponující kritickým myšlením (někoho to třeba tolik nezajímá,
tak je mu jedno, že ve skutečnosti cituje pavědecký paskvil) blud od skutečné
práce na první pohled nepozná, a tak se paskvily dostanou i do seriózních
akademických vod.
"Tajné runy staré Rusi": jedna ze sci-fi publikací, které překrucují historii. |
Pojem folk-history se však v postsovětském prostoru
nechápe jen jako nějaký abstraktní fenomén. Byla vypracována celá vnitřní
klasifikace a folk-history bylo zařazeno svou podstatou přímo mezi literární
žánry. Z běžně dostupných zdrojů se lze dozvědět, že za lidovou historií
často stojí vědci z oblasti přírodních věd, kteří začali z nějakého
důvodu fušovat do věd humanitních (později si tuto tezi častokrát budeme
potvrzovat). Není to poprvé, co se setkáváme s tím, že do různých odvětví
lidské činnosti lezou lidi, kteří tam nemají co dělat. Přičemž nejde pouze o
pokřivování historie, ale i etymologie, kultury, nebo folkloru. Toto řezničení
zasáhlo ve velké míře právě Rusko,
kde lidé od rozpadu SSSR často nevědí, kam se vrtnout. Rovněž velký ohlas našly
ezovýmysly na Ukrajině, kde se
dokonce, z důvodu její orientace na nacionalismus, dostávají i do školních
materiálů a světonázorů vrcholných politiků. V neposlední řadě by nás také
mohlo zajímat, že za politováníhodně nakaženou zemi lze považovat i Slovensko (např. socha Svätopluk – kráľ starých Slovákov).
Folk-history neúnavně pokračuje ve svém tažení a své nyní pařáty natahuje i
k Česku. Je velká škoda, že se tento pojem v podstatě nedostal za
hranice SNS, ocitáme se tak v nevýhodné pozici, kdy nevíme, s čím se
střetáváme.
Žádné komentáře:
Okomentovat