O Vánocích si intelektuální část
naší společnosti ráda naděluje všemožné populárně naučné dárečky v podobě
osvícených publikací, rozkrývajících politické, společenské a historické
konflikty naší doby i dob minulých. Nedávno jsem si takto ve své internetové
bublině všiml opětovného opěvování politicko-historických prací „slavného
amerického historika“ Timothyho Snydera. S prací tohoto velikána jsem byl
již dříve zběžně konfrontován, avšak nikdy jsem si jaksi nenašel čas na to,
abych se s jeho dílem detailněji seznámil osobně. Až doteď. Jsa
nedůvěřivým skeptikem, ponořil jsem se tedy do Snyderových „Krvavých zemí“.
Očekával jsem poměrně těžké čtení a také to, že s některými závěry možná
budu nesouhlasit, nebo nad nimi nedůvěřivě krčit rameny. Můj předsudek se však
ukázal být mnohem nevinnější, než byla nakonec samotná skutečnost. Mám tu tedy
pro všechny milovníky Snyderovy tvorby pár obyčejných suchých dotazů a
připomínek ke Krvavým zemím, které se mi povedlo nashromáždit doslova za
prvních několika stránek tohoto opusu.
1. Metodika
Timothy Snyder
v celé knize používá metodu, které se říká indukce. Jde zjednodušeně o
metodu, při které výzkumník nejprve vyvine nějakou hypotézu, kterou ve své
následující studii dokazuje. Osobně jsem toho názoru, že z hlediska seriózního
vědeckého bádání a prezentace výsledků práce je indukce jednou
z nejhorších a také nejnebezpečnějších metod. Kdokoli si dává práci
s něčím tak složitým a energeticky náročným, jako je badatelská činnost,
logicky chce, aby se na jejím konci jeho předpoklady potvrdily a on mohl svému
publiku nakonec hrdě oznámit „vidíte, má hypotéza se na základě všech mnou
uvedených údajů potvrzuje a má práce tedy nepřišla vniveč“. Případ, kdy nějaký
vědec vystoupí s referátem, ve kterém bude dlouhou dobu polemizovat a uvádět
poctivě fakta, aby nakonec řekl, že „no, jak vidíme, tak nakonec to vlastně
není pravda, to, co jsem říkal na začátku“, by byla nejen poměrně směšná
situace, ale také obrovská ztráta času pro všechny zúčastněné (i když... i
cesta může být cíl, že).
Základní problém
Krvavých zemí vidím právě v tomto. Snyder hned na začátku přesně (teda
vlastně ne až tak přesně, haha) definuje svou pozici, kterou nám hodlá
v celé knize obhajovat: mezi nacistickým Německem a SSSR se rozkládalo
teritorium, kterému on přezdívá „Krvavé země“ a kde oba tyto režimy úmyslně a
masově vraždily obyvatelstvo. Absolutně všechen další obsah knihy je napsán
tak, aby potvrzoval tuto pozici autora. Jakékoli okolnosti nebo důkazy, které
by mohly dokazovat opak, nebo otřást autorovou pozicí, nebudou
v žádném případě uvedeny. Jde o klasickou propagandistickou metodu:
dokázat lze totiž prakticky cokoli, pokud se neříká celá pravda, nebo jsou
důkazy vytržené z kontextu. Zkuste si sami udělat malé intelektuální
cvičení, pokud mi nevěříte, že Snyder může ve své knížce dokazovat absolutní
nepravdy a docházet k nepřesným a zjednodušeným závěrům:
Řekněme, že vaším cílem je dokázat, že jablko a hruška
jsou naprosto zaměnitelné a stejné věci a že mezi nimi není žádného rozdílu.
Nepochybně budete schopni přijít alespoň s deseti body, které budou tuto
hypotézu jasně potvrzovat (pokud nepřihlédneme k jiným nepohodlným
okolnostem). Teď by stačilo nafouknout vaše body alespoň na 100 stran a máte
moc pěknou propagandistickou práci, která působí seriózně. Timothy Snyder dělá
naprosto stejnou věc, když se pokouší napsat znaménko rovná se mezi německým
nacismem a sovětským komunismem.
2. Absence seriózních zdrojů a pramenů
Snyder
kategoricky odmítá obšírně používat a odvolávat se na prameny a zdroje, což
koneckonců dává smysl, jelikož používá indukci a bez zdrojů je to snazší. Říká to sám v úvodu, kde zmiňuje, že se
z historie stala pouhá statistika, pouhá změť čísel, avšak za těmito čísly
se skrývají reálné osudy skutečných lidí, kteří trpěli a on je všechny chce
nazývat jménem. Přenádherný sentiment! Ten ale nepatří do seriózní práce, která
si klade za úkol rozkrýt krajně složitou dějinnou událost.
Bez použití
dokumentů a pramenů, bez jejich srovnání a analýzy nemáme šanci podchytit
veškerou komplexnost historického problému, na který nahlížíme. Jestli se
budeme odvolávat především na osobní vzpomínky pečlivě vybraných očitých
svědků, dojde rychle k naprosté deformaci celkového obrazu událostí. Kdo
byl ten člověk, čí slova jsou v knize s takovým patosem citována?
Jaké měl zájmy a roli v dané historické události? Jaký byl jeho konkrétní
osud, jak prožil celý život? Nemohl lhát? Snyder nikdy nedává odpověď na žádnou
z těchto otázek, které bychom mohli položit u naprosto každého úryvku, kde
autor povolává na pomoc slova nevinné oběti. Snyder také uvádí zpravidla pouze
jeden takový příklad, třebaže k tomu, abychom mohli udělat závěr, že „ta a
ta idea opravdu byla přítomna v širokých masách obyvatelstva“, bychom
potřebovali takových svědků minimálně dvacet.
Ve spojitosti
s tímto jsem taky narazil na jistý zajímavý moment: v kapitole o
Hladomoru na Ukrajině tuto katastrofu Snyder ilustruje tím, že uvede „dětskou
písničku“ z tohoto období, která jakoby dokazuje, jak se cítily děti ve
Stalinových 30. letech. Text vypadá takto:
Father Stalin, look at this
Collective farming is just bliss
The hut's in ruins, the barn's all sagged
All the horses broken nags.
And on the hut a hammer and sickle
And in the hut death and famine
No cows left, no pigs at all
Just your picture on the wall
(...)
Collective farming is just bliss
The hut's in ruins, the barn's all sagged
All the horses broken nags.
And on the hut a hammer and sickle
And in the hut death and famine
No cows left, no pigs at all
Just your picture on the wall
(...)
Nejenže jsem
nemohl tuto dětskou písničku nikde na internetu v dostupných zdrojích
najít v anglickém překladu (kromě těch případů, které citovaly Snydera),
ale nepovedlo se mi ani najít žádné internetové zmínky o této písni v ukrajinské
variantě, ať jsem zkoušel překládat, jak jsem jen mohl. Každopádně, jako
člověk, který se ve svém volném čase trochu motá kolem východoslovanského
folklóru, mi tenhle „dětský“ song přijde opravu zvláštní. Problém je
v tom, že děti většinou do své tvorby nezahrnují politické narážky ani
ekonomické zvláštnosti svého života, který ještě příliš nechápou (většinou =
nikdy). Typické dětské verše jsou například říkanky a rozpočítadla a ta
vypadají trochu jinak. Dám k dobru jednu ukrajinskou dětskou v transkripci:
Hojda,
hojdaša!
De kobyla,
tam loša!
Take, jak ty,
porosja,
Skačy do jich!
V ukrajinské
publikaci „Ukrajinská národní tvorba: dětské písně a říkanky“ od H. V.
Dovženok se z nějakého důvodu zmiňují jen dva žánry dětské písně:
ukolébavky a zabavljanki (říkanky). Folkloristka Dovženok nám asi zatajuje ještě
jeden žánr dětské tvorby: politickou píseň. Určitě je to stalinistka. Snyder nepochybně
vychází ze seriózních folklorních zdrojů.
Jiná seriózní tvrzení, ke kterým Snyder v žádném
případě neuvádí zdroj, jsou mnohé autentické citáty krvavého diktátora Stalina.
Jindy jsou Stalinovy citáty vyrvané z kontextu, aby sloužily narativu
autora. Stalin se v Krvavých zemích vyjadřuje o kolektivizaci
s pompézní přezíravostí, Snyder čtenáře skutečně nenechává na pochybách,
že J. V. Stalin opravdu záměrně likvidoval ukrajinské rolnické obyvatelstvo
hladem. Rád bych k tomuto řekl panu Snyderovi jen toto: Pane Snyder,
nestačí, když prostě napíšete, že Stalin řekl to a to! Vy to musíte dokázat!
Například tím, že konkrétně odkážete čtenáře na dokument, nebo sborník
Stalinova díla, ve kterém jste toto tvrzení našel a čtenář se o tom může
přesvědčit sám! Nemůžete prostě jen tak očerňovat nějakou historickou osobnost
a doufat, že nikdo z vašich čtenářů Stalina nečetl a neví co si tento
reálně myslel! Ale soudruh Stalin je už více než půl století mrtev, a tak
Snyderovi odpovědět nemůže a ani zvídavý čtenář nemůže Stalčovi poslat dopis,
ve kterém by mu položil zvídavou otázku. Budeme tedy muset věřit neověřeným
blafům pana Snydera, protože ten je přece „světoznámý historik“.
3. Nedostatečný historický kontext
Snyder začíná své
dějiny východní Evropy od událostí 1. sv. války. Toto je katastrofálně
nedostačující, protože např. SSSR zdědil většinu problémů, kterými trpělo
carské Rusko ve století devatenáctém a po většinu své existence se snažil tyto
problémy více či méně úspěšně řešit. Jako vážně, proč si myslíte, že vůbec
došlo k bolševické revoluci? Protože za cara bylo všechno v pohodě a jenom
parta proradných komoušů zmanipulovala lidi? Dějiny Krvavých zemí by se měly
začínat od konce Napoleonských válek, a ne až těsně předtím, než vypuknou
katastrofy. Jak ale víme, všechno slouží potřebnému narativu: kolektivizace je
k ničemu a nepotřebná, protože jak se žilo před ní nám Snyder neřekl.
Industrializace je nepotřebná a pouze kvůli válce, protože Snyder nemluví o
celosvětovém kontextu, o technologiích a důvodech, proč proběhla. Sem tam
vytrhneme z kontextu Stalina jako ultimátní potvrzení a hotovo. Antisemitismus
se prostě objevil tak nějak sám od sebe, protože ve východní Evropě nebyl, nebo
ano?
Největší vtip je pak v tom, jak se Snyder snaží
dokázat, že Hitler a Stalin se neustále předháněli, provokovali a báli jeden
druhého, a tak vlastně vyšroubovali konflikty do extrémních okolností. Nikde
nejsou žádné citace ani Stalina ani Hitlera, které by toto potvrzovaly. Stalin
hned Hitlera podezřívá, hned mu zase věří a je překvapen, když ho Hitler roku
1941 napadne.
Zároveň se okázale ignorují jakékoli společenské síly, které stály za zády obou
diktátorů. Pro pana Snydera by to bylo zřejmě překvapením, ale žádný vůdce
v dějinách lidstva si prostě nemohl dělat jen tak, co se mu zachtělo.
Vždycky za každou osobností stojí jistý společenský proces, který daná osobnost
pouze reprezentuje a propůjčuje mu své schopnosti a svůj obličej. Ale to
ohrožuje Snyderův narativ o zvůli bezohledných vládců, takže o tom pomlčíme,
stejně by to byla nuda.
4. Nátlak na emoce čtenáře
Ihned ze začátku
čtení je jasné, že nepůjde o nudnou historickou analýzu událostí, snažící se
rozkrýt pravdu, příčiny a následky, ale o interaktivní horror experience, kde
budou létat kusy masa, vraždy probíhat po tisících za chřestotu kostí a pálení
mrtvol zaživa. Možná že někoho takové čtení baví, osobně tyto scény hledám
spíše v beletrii než v naučné literatuře. Uvedu výstižné shrnutí,
které píše Daniel Lazar ve své analýze celé knihy (kde odhaluje i mnohem
povážlivější trhliny, než já ve svém zběžném článku), protože to řekl líp, než
bych byl schopen já, a protože se mi nechce vymýšlet další 3 odstavce, kde budu
rozebírat dementní emocionální argumenty:
Čtenáře,
nořícího se do pětisetstránkové knihy, okamžitě vyvádí z míry její tón.
Všichni jsme zvyklí na rozvážná historická hloubání, která střízlivě a obšírně analyzují
problematiku, avšak ze samého začátku je jasné, že toto není Snyderův styl.
Není tu analýza, ale horlivá beletristika. Autor bombarduje čtenáře nezvykle
provokativními tvrzeními a ideami, které při pozorném rozboru neustojí ani tu
nejmenší kritiku.
Jakýkoli nátlak na
emoce čtenáře je pokusem ovlivnit jeho vnímání skutečností, o kterých čte. Čím
hrůzněji autor zobrazuje dané události, tím větší se u čtenáře probouzí nutkání
někoho obvinit a snadněji přijímá autorovu pozici. Dnešní senzacechtivá
společnost knihou samozřejmě vzala zavděk, nehledě na monstrózní reklamu,
kterou knize na počátku udělala americká liberální média, a kniha byla vynesena
do nebes.
Nedotkl jsem se ani všech
problémů, na které jsem při tak krátké době v knize narazil. Kdokoli
uvažuje kriticky, by měl knihu podle mého skromného názoru prokouknout za to,
co je – laciný pokus o ovlivnění čtenáře prostřednictvím šoku a manipulace. Povedlo-li
se vám dočíst můj opus až do konce, děkuji za trpělivost. Mám pro vás nakonec
ještě jednu otázku: pořád si myslíte, že Krvavé země jsou kvalitní čtivo?
Zdroje:
H. V. DOVŽENOK. Dytjačyj folklor. Kolyskovi pisni ta
zabavljanky. Kyjiv: Naukova dumka, 1984.
Zdravím Ján, v prvom rade musím pochváliť recenziu a odvahu kritizovať modlu súčasného geopolitikckého thinktanku. Snyder je popstar kníhkupectiev v sekcii história a popravde som sa k nemu ešte nedostal - registroval som ho odkedy ho zdieľala moja alma mater. Tá básnička ma vcelku zaujala, myslím, že ste to zanalyzovali s dobrým logickým úsudkom.
OdpovědětVymazatMimochodom ak si pamätáte vymenili sme si na našom webe pár komentárov dávnejšie ohľadom kapely Joryj Kloc a s odstupom času som si to pozrel a ospravedlňujem sa, že som neodpovedal komplexnejšie na vašu odpoveď. Myslím, že ste mali v ňom pravdu.
Ešte dodám k recenzii, že overovanie faktov a aj pravosti, či pravdivosti historických prameňov je alfa omega práce historika, akoby to bolo dnes keď nám prednášal doc. Šmigeľ, ktorý s venuje ukrajinskej modernej histórii o Kolbasovskej tragédii, kde očití svedkovia vypovedali, ako početné banderovské komando povraždilo židov v dedine, pritom nakoniec vysvitlo, že to bolo NKVD v ukrajinských uniformách.
Každopádne pozdravujem a vďaka za kvalitný článok,
s pozdravom S.
www.beswebzine.sk
Zdravím, moc mě těší pozitivní ohlas! Myslím, že dneska se ve spoustě otázek ve společnosti uplatňuje tenhleten primitivní emocionální narativ, ve kterém všichni autoři hlavně chcou, aby člověk litoval oběti a nenáviděl viníky, místo toho, aby se autor snažil vzdělávat čtenáře, dokazovat a logicky docházet k úsudkům. Já ani nejsem historik, ale např. Snyderův narativ ve mě vzbuzuje okamžité podezření, podobně jako by to byla podřadná spotřební historická brožurka z 50. let, kde je zase Stalin nejlepší a nikde žádné problémy nebyly a nejsou. Naštěstí k jednoduchému ověření mnohých faktů člověku stačí selský rozum (a, připouštím, znalost nějakého cizího jazyka).
OdpovědětVymazatPřeji sílu a jasnou mysl v pracovním i tvůrčím úsilí, kolego!
JH